Arbete med texter, kommunikation och strategier

  • översättning & textbearbetning

  • manus & pressmeddelande

  • webbtext & produkttext

  • storytelling & värdegrundsarbete

  • svenska & engelska

Kommunikation handlar inte bara om att förmedla ett budskap, utan också om att budskapet ska nå fram. Det är svårare än man kan tro, som de flesta av oss erfar från tid till annan.

Prat om målgrupper trendar i perioder, för att ersättas av ett eller annat buzz word. I grunden handlar det om samma sak idag som det alltid har gjort - för att lyckas krävs inte bara tydlighet utan också förståelse för såväl avsändare som mottagare.

Här följer några exempel, signerade Fellowshop.

Manus – Sommar i P1

Sommar i P1 lanserades i Sveriges Radio 1959 av Tage Danielsson och har sedan dess blivit vårt allra mest älskade och lyssnade radioprogram. Sommaren 2022 pratade Sara Hector om OS-guld, den inre tävlingsdjävulen och hennes väg till toppen. För manus stod Fellowhsop.

Manusarbete består till största delen av research. Samla in och sortera information, intervjuer och samtal, kartlägga och få överblick. vad vill vi egentligen berätta? Vad är syftet? Vilken känsla vill vi förmedla?

När all information är inhämtad är det dags för gallring. Hur förmedlar vi på bästa sätt känslan vi vill väcka? Och inte minst - Vad ska bort? Och slutligen kommer finskrivet. Knåda och baka, formulera och omformulera, smaka och testa.

Webbtext – copy och SEO

Att skriva text för webb kräver mer anpassning och fler tekniska moment. Konsten är att hitta känsla trots alla regler och restriktioner. I vårt arbete med Sofiahusen fick vi också utforska nya koncept och gå loss på storytelling.

Blogginlägg – pressmeddelanden – journalistik

Precis som när ett manus ska arbetas fram kräver allt arbete med text ett ordentligt grundarbete. Research är A och O. Lyhördhet är en annan viktig komponent. Att fånga upp syfte och kärna även om det inte står alldeles klart från början.

En väl skriven text fångar essensen och tonen hos avsändaren och lyckas samtidigt forma informationen så att mottagare, publik eller följare kan ta den till sig.

Fellowshops skribent rör sig ohämmat mellan olika ämnen, branscher och genrer, svenska och engelska.