Arbeten med varumärken och strategier kring kommunikation och marknadsföring

  • VARUMÄRKESMANUAL & WORKSHOP

  • TONALITET & GRAFISK PROFIL

  • FOTO-MANÉR & INREDNING

  • LANSERING & KAMPANJ

  • KOMMUNIKAITONSSTRATEGI

När vi beskriver vilken sorts byrå vi är brukar vi säga att vi är en konceptbyrå. Det innefattar i princip allt vi gör. Och vårt arbete med varumärken är kanske det som definierar konceptandet allra bäst. För det är trots allt här det börjar. I vissa fall är det ett varumärke som föds, i andra fall ett varumärke som ska utvecklas, i ett tredje ett varumärke som ska ta ny riktning.

I vårt arbete med varumärken ingår alla våra discipliner – strategier, kreativa processer, design och skrivande – ur ett kaos uppstår slutligen ordning. Resultatet kan vara en logotyp, en varumärkesmanual, en grafisk profil, ett foto-manér eller en lanseringsstrategi.

Här är ett axplock.

Varumärke, kampanj & kommunikation

Citypaketet är ett samarbete mellan Bonnier News och Stampen som länkar samman de tre största morgontidningarna som täcker Sveriges storstadsregioner. Fellowshop har sedan 2017 arbetat både strategiskt och operativt med Citypaketets varumärke och kommunikation.

En stor del av arbetet har utgjorts Citypaketets huvudsponsorskap i Guldägget. Med det har vi också får arbeta med den svenska distributionen av den internationella motsvarigheten till Guldägget, Cannes Lions. Varje höst har vi byggt vernissage och visat upp världens bästa kommunikation i sveriges tre storstäder.

Varumärke, koncept & strategi

Fellowshop fick i uppdrag att tillsammans med Tengbom arbeta fram identitet och varumärke för ett nytt kvarter på Södermalm i Stockholm. En kulturfastighet fick en tillbyggnad och en sprillans ny granne. Vi ville få det arkitektoniska fotavtrycket att komma fram och spela nyckelroll i den nya identiteten.

Fram växte Sofiahusen, namnet, logotypen, den grafiska profilen, en tonalitet, ett fotomanér och så småningom texter, en sajt, kommunikationsmaterial och strategier för arbetet framåt.

Som byrå är det en ynnest att få vara med så grundligt i processen, från start till mål. Och vi kan inte säga annat än att vi är inte så lite stolta.

Varumärke, tonalitet & koncept

År 2018 tog Kungshallen ett nytt grepp kring sin marknadsföring och kommunikation. Resultatet blev en varumärkesmanual och annonsmanér med ofattbart långt liv. Nä kunden representerar flera olika intressen och avsändare krävs det många vändor av strategiskt arbete och kreativitet. Att arbeta fram ett koncept som håller över tid är krävande men det betalar sig varje gång. Det är inte bara en ekonomisk besparing utan också det som stärker varumärket på bästa sätt.

Vårt arbete med Kungshallen är ett strålande exempel på hur varumärkesmanualen håller och stöttar, år efter år.

Varumärke, koncept & strategi

När det tillträdde en ny VD på Regionteatern Blekinge & Kronoberg år 2017 omarbetades hela verksamheten. Fellowshop var med på resan från start och arbetet resulterade i ett helt ny scenkonsthus som nådde ut till en publik som tidigare inte känt att de berörts. Repertoaren både breddades och blev spetsigare och engagerade på så vis både utövarna och publiken.

Nyckeln i arbetet var att integrera det strategiska arbetet med identitet och repertoer med kommunikation och marknadsföring.

Varumärke, uppstart & koncept

Fellowshop har genom åren också ägnat sig en hel del åt nya varumärken och roliga projekt. Det här arbetet är helt sprunget ur lust. Ett sådant är Studio 52. Efter en resa till Marocko och många dagar i souken i Marrakesh kunde vi inte motstå att börja formge och sy väskor. Projektet lever fortfarande även om det för tillfället puttrar lite långsamt.

Väskorna är gjorda från start till mål på Dalagatan i Stockholm där vi sitter. Delvis i vår studio på kontoret och delvis i lädervarufabriken som bor en trappa ner. Här-producerat helt enkelt.